Neurotransmitters, functie en herstel

Neurotransmitters, functie en herstel

Natuurlijk herstel stimuleren of met preparaten?

Enige tijd terug heb ik nog een special beloofd over een aantal neurotransmitters (zoals serotonine & melatonine), hun functie en hoe je deze kunt herstellen.

Neurotransmitters zijn signaalstoffen die berichten doorgeven tussen de synapsen in ons centrale zenuwstelsel en ook bepaalde processen aansturen in ons lichaam (dan meer als een hormoon) en onze stemming en energieniveau sterk beïnvloeden.

Steeds vaker hoor ik geluiden om mij heen van mensen die supplementen nemen om de aanmaak van deze neurotransmitters te stimuleren. In dit artikel wil ik een aantal zaken uitleggen, zodat je wellicht beter geïnformeerd keuzes kunt maken over je gezondheid. En ik wil daarbij natuurlijk herstel stimuleren.

Tryptofaan => 5 Htp & Kynurenine => Serotonine => Melatonine

Dit is een belangrijke reeks aan stoffen die een sterke invloed hebben op ons dagelijkse portie energie, slaapritme, herstel en aansturing van diverse belangrijke processen. Hieronder zal ik het een en ander uitleggen over dit proces en de stoffen.

Tryptofaan is een essentiële voedingstof (aminozuur)die ons lichaam nodig heeft om de andere stoffen aan te maken. Dat wil zeggen dat wij die zelf niet kunnen produceren. Onder invloed van vitamines B3 en vooral B6 + koolhydraten (suikers) en magnesium word tryptofaan omgezet naar 5htp en kynurenine. Dat wil dus zeggen dat deze vitamines en voldoende energie in je voeding moet zitten om dit proces goed te laten verlopen.

Tryptofaan zit vooral in de volgende voedingsmiddelen. En de concentratie ervan ook ongeveer van hoog naar laag: Sojabonen (soja meel), kikkererwten, cacao, sesamzaad, cheddarkaas, zonnebloempitten, varkensvlees, kalkoen/kip, rundvlees, zalm, baars, ei, melk, aardappels, banaan.

Koolhydraten: Bruin brood(graanproducten), mais, aardappel of fruit.

Vitamines B3 en B6 en magnesium: rood vlees, kikkererwten, zonnebloempitten, vis, melk, bananen, pinda’s en ei.

5 htp is een metabolisch tussenproduct dat ons lichaam heeft aangemaakt om in een vervolgproces serotonine aan te kunnen maken. Voldoende B vitaminen en magnesium zijn hierbij belangrijk.

Kynurenine is een bijproduct dat in de lever ook wordt aangemaakt uit tryptofaan. In bepaalde mate heeft ons lichaam deze stof ook nodig voor het laten functioneren en herstellen van de spieren. Mensen die teveel van deze stof aanmaken lijden aan de ziekte van Parkinson.

Serotonine is een neurotransmitter en zorgt  voor signaaloverdracht in onze hersenen en centraal zenuwstelsel en als hormoon stuurt het bepaalde processen aan. Als neurotransmitter heeft het invloed op: leren, temperatuur, geheugen, gedrag en stemming (gelukszaligheidsgevoel), sexuele activiteit. Maar stuurt ook signalen m.b.t. ons hongergevoel naar de hersenen. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. En werkt als regulator van het dopamine systeem.

Volgens het Maryland Univesity Medical Center heeft serotonine ook een rol bij het veroorzaken van migraine. Het innemen van meer voedingstoffen waaruit serotonine kan worden aangemaakt kan dan helpen.

In de hypocampus midden tussen onze hersenen speelt serotonine een belangrijke rol m.b.t. onze stemming. Daarom wordt het ook wel het gelukshormoon genoemd. En kan het bijdragen in het tegengaan van depressies.

Bij een tekort krijgen de opwekkende neurotransmitters de overhand en daarbij ontstaat een opgejaagd en onrustig gevoel. Een tekort kan verder verschillende symptomen veroorzaken: een verhoogde zoetbehoefte, eetbuien, hoofdpijn,  trage stoelgang en depressieve gevoelens. Of zelf meer chronische klachten als: chronische vermoeidheid, prikkelbaar darmsyndroom, fibromyalgie en spierkrampen.

De meeste serotonine wort aangemaakt twee uur na zonsopgang. Daarom is het belangrijk om altijd te ontbijten met de juiste ingrediënten! En mannen maken wel twee keer zoveel aan als vrouwen.

Zonlicht op de huid beïnvloed de aanmaak van serotonine. Zelfs door bewolking heen bereikt de juiste straling je huid. Dus even oprollen die mauwen en naar buiten.

Mensen die de drugs xtc gebruiken veroorzaken door het gebruik hiervan een versneld vrijkomen van serotonine in het lichaam waardoor het lichaam in een kunstmatig verkregen staat van gelukzaligheid komt. Het nadeel hiervan is dat het lichaam deze stof niet zomaar weer in voldoende mate heeft aangemaakt. Het lichaam raakt daarom daarna in een chemische shock. Dit is vaak het sterkst na 48 uur. Hierdoor worden meerdere processen zoals hierboven beschreven sterk beïnvloed en kunnen ook depressieve gevoelens ontstaan. Hoe vaker je gebruikt des te meer je lichaam moeite heeft met en de tijd krijgt om te herstellen. Bij een klein deel mensen kan het zelf een allergische reactie of acute shock veroorzaken, waardoor zij in een levensbedreigende situatie kunnen komen.  Vooral in combinatie me andere drugs, medicijnen en alcohol. En te weinig water drinken waardoor het lichaam oververhit kan raken.

Veel mensen in de dancescene gebruiken daarom dan ook een voedingssupplement gemaakt uit de plant Griffonia waar van nature 5 htp in zit. Om zo het lichaam in staat te stellen sneller de serotonine weer aan te maken.  Ben je er dan van bewust dat je wellicht je lichaam lui maakt om zelf bepaalde belangrijke processen uit te voeren en dat je de aanmaak van kynurenine overslaat.

Een gezonde en uitgebalanceerde voeding, voldoende water drinken, rust, slaap en zonlicht is het beste onderhoud voor je lichaam.

Melatonine is een hormoon wat in de pijnappelklier in de hersenen wordt gemaakt uit serotonine. Het speelt een grote rol in het slaap-waakritme en voortplantingsritme. Melatonine regisseert het ritme van lichamelijke functies: van de spijsvertering tot het lichamelijk herstel tijdens de nacht. Het zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt. Heb je te weinig serotonine dan kan je lichaam ook niet voldoende melatonine aanmaken. Erg lastig als je lichaam aan herstel toe is tijdens een goede nachtrust maar je kunt niet, diep of lang genoeg slapen. Het herstel proces duurt daardoor alleen maar langer.

Normaal begint je melatonine niveau te stijgen in het midden tot late avond en blijft het voor het grootste deel van de nacht hoog. In de vroege ochtend daalt je melatoninespiegel. Licht heeft invloed op de hoeveel melatonine die je lichaam produceert. Tijdens de korte dagen in de wintermaanden kan je lichaam melatonine eerder of later produceren dan normaal. Deze verandering kan leiden tot symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) of winterdepressie.

Voorkom voor het slapen gaan veel licht belasting van je hersenen door tv, computer of telefoon.  Die geven zoveel licht af dat het je slaap patroon kan beïnvloeden.

Natuurlijke melatonine niveaus dalen langzaam met de leeftijd. Sommige oudere volwassenen maken zeer kleine hoeveelheden of helemaal geen melatonine meer aan.

 

Nawoord

Het bovenstaande heeft betrekking op het functioneren van het menselijk lichaam en geest in algemene zin. Iedereen moet voor zichzelf bepalen en zijn/haar gezond verstand gebruiken wat bij zijn/haar leven(s)(stijl), medicijngebruik en aandoeningen past. Overleg bij voorkeur met je huisarts.

 

Bronnen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine

http://dagennachtrust.nl

Wat is melatonine en wat doet melatonine in je lichaam?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *