Hoe bevorder je het herstel van je lichaam in 5 basisstappen!

Massagepraktijk Trans Esbima; Esbima massage; Bindweefselmassages; NEI; Life coaching; Coaching; Ontspanningsmassage; Mijnsheerenland; Regio’s Hoeksche Waard, Rotterdam en Dordrecht e.o.; Chronische pijn (schouder, rug, nek, etc.); Acute pijn (herstel na letsel, rug, etc.); Hoofdpijn en migraine; Herstel na operaties; Ongelukken of verwondingen; Stijfheid en andere spierklachten; Een scheve lichaamshouding; Fibromyalgie; Scoliosis Carpal tunnel syndroom; RSI. Maar ook: Burn-out; Stress; Vermoeidheid; Lichte depressie; Koude handen en voeten; Tintelingen in de benen; Onverwerkt verdriet of andere emotie; Vage klachten.1. Rust

Het herstel na het sporten, dansen of een bindweefselmassage duurt (afhankelijk van de inspanning / behandeling en persoon) zo’n 48 tot 72 uur. Je lichaam heeft deze tijd nodig om de beschadigde spiercellen te repareren en op te laden voor een volgende belasting. Neem dus ook voldoende rust tussen een massage en een bezoek aan de sportschool. Of train in ieder geval niet dezelfde spiergroepen achter elkaar of na een behandeling.

 

Massagepraktijk Trans Esbima; Esbima massage; Bindweefselmassages; NEI; Life coaching; Coaching; Ontspanningsmassage; Mijnsheerenland; Regio’s Hoeksche Waard, Rotterdam en Dordrecht e.o.; Chronische pijn (schouder, rug, nek, etc.); Acute pijn (herstel na letsel, rug, etc.); Hoofdpijn en migraine; Herstel na operaties; Ongelukken of verwondingen; Stijfheid en andere spierklachten; Een scheve lichaamshouding; Fibromyalgie; Scoliosis Carpal tunnel syndroom; RSI. Maar ook: Burn-out; Stress; Vermoeidheid; Lichte depressie; Koude handen en voeten; Tintelingen in de benen; Onverwerkt verdriet of andere emotie; Vage klachten.2. Ontspanning

Zoals ik al eerder een keer heb geschreven, kun je met meer rust je cortisol (stresshormoon) niveau naar beneden brengen. Een teveel hiervan stimuleert de afbraak van spierweefsel. Tevens speelt cortisol een grote rol bij vetopslag en vermindert een teveel ervan de opname van eiwitten en koolhydraten door je lichaam.

 

Massagepraktijk Trans Esbima; Esbima massage; Bindweefselmassages; NEI; Life coaching; Coaching; Ontspanningsmassage; Mijnsheerenland; Regio’s Hoeksche Waard, Rotterdam en Dordrecht e.o.; Chronische pijn (schouder, rug, nek, etc.); Acute pijn (herstel na letsel, rug, etc.); Hoofdpijn en migraine; Herstel na operaties; Ongelukken of verwondingen; Stijfheid en andere spierklachten; Een scheve lichaamshouding; Fibromyalgie; Scoliosis Carpal tunnel syndroom; RSI. Maar ook: Burn-out; Stress; Vermoeidheid; Lichte depressie; Koude handen en voeten; Tintelingen in de benen; Onverwerkt verdriet of andere emotie; Vage klachten.3. Slaap

Een chronisch slaaptekort of onvoldoende diepe slaap ontregelt je hormonenhuishouding. Bij een goede nachtrust maakt je lichaam meer groeihormonen aan en stimuleer je een goede werking van het hormoon insuline. Insuline speelt namelijk een grote rol bij de transport van voedingstoffen richting je spiercellen. Hierbij is de neurotransmitter melatonine van groot belang. Hierover meer in een latere special over voeding en het proces van aanmaak van enkele neurotransmitters.

 

Massagepraktijk Trans Esbima; Esbima massage; Bindweefselmassages; NEI; Life coaching; Coaching; Ontspanningsmassage; Mijnsheerenland; Regio’s Hoeksche Waard, Rotterdam en Dordrecht e.o.; Chronische pijn (schouder, rug, nek, etc.); Acute pijn (herstel na letsel, rug, etc.); Hoofdpijn en migraine; Herstel na operaties; Ongelukken of verwondingen; Stijfheid en andere spierklachten; Een scheve lichaamshouding; Fibromyalgie; Scoliosis Carpal tunnel syndroom; RSI. Maar ook: Burn-out; Stress; Vermoeidheid; Lichte depressie; Koude handen en voeten; Tintelingen in de benen; Onverwerkt verdriet of andere emotie; Vage klachten.

4. Voeding

Gezonde voeding is belangrijk voor een goed herstel van je lichaam. Daarbij is een combinatie van voldoende eiwitten (vlees en vis, maar ook eieren en zuivelproducten), goede koolhydraten (zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel, havermout, groenten en fruit) en gezonde vetten (noten, kokosolie, avocado’s, olijfolie , raapzaadolie etc.) erg belangrijk. Ook is het belangrijk dat je voldoende mineralen en vitaminen uit groenten en fruit haalt. Houd daarbij rekening dat menig olie bij verhitting verandert van structuur van onverzadigd naar verzadigd. Daar heeft je lichaam meer moeite mee om dat af te breken en op te nemen. Maar gezonde oliën hebben we ook zeker nodig. Wist je dat van de 13 vitamines die we nodig hebben er vier alleen maar oplosbaar zijn in vetten? Dit zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Heb je een tekort van een van deze vitamines gebruik dan eens wat meer koude en het liefst ook koud geperste oliën over de salade of in een smooty.

 

Massagepraktijk Trans Esbima; Esbima massage; Bindweefselmassages; NEI; Life coaching; Coaching; Ontspanningsmassage; Mijnsheerenland; Regio’s Hoeksche Waard, Rotterdam en Dordrecht e.o.; Chronische pijn (schouder, rug, nek, etc.); Acute pijn (herstel na letsel, rug, etc.); Hoofdpijn en migraine; Herstel na operaties; Ongelukken of verwondingen; Stijfheid en andere spierklachten; Een scheve lichaamshouding; Fibromyalgie; Scoliosis Carpal tunnel syndroom; RSI. Maar ook: Burn-out; Stress; Vermoeidheid; Lichte depressie; Koude handen en voeten; Tintelingen in de benen; Onverwerkt verdriet of andere emotie; Vage klachten.5. Veel water drinken

Water helpt bij het verbeteren van je spijsvertering en de opname en transport van voedingstoffen en uitscheiding van afvalstoffen door je lichaam. Voldoende drinken betekent dat de aanvoer van belangrijke voedingstoffen richting je spiercellen en het afvoeren van afvalstoffen wordt gestimuleerd. Probeer daarom dagelijks 1,5 – 2 liter water extra te drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *